apa tengok ?? aada hutang ??

Thursday, January 20, 2011

assalamualaikum ...
ustazah tak rasmi appear again ,,
kali ni aku nak talk tentang HUTANG ...
haaaa ,,
ingat hutang ni bila pinjam ,,
xbayar pon xpa ke ???
xboleh laaahhh ....

sabda Rasulullah S.A.W :
maksudnya : pnagguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya , adalah satu kezaliman,halal maruah dan hukuman ke atas dirinya ( iaitu pemberi boleh mengambil tibdakan ke atas diri dan maruahnya )
                                                                                      
                                                                                           (riwayat Ibn majah)

setahu aku lah kan ,,
hutang ni memang kena bayar pon ,,
dah nama pon PINJAM ...
kita pinjam sekupang ( seposen ) pon kena bayar taw ??
berdosa bagi yang buat2 lupa ,,
kerana kita mampu ...

tapi kan ,,
kalau aku pinjam dari aku punya kawan2 ,,
seposen dua posen ,,
mesti mereka kata :
gegeh lah dia ni ,, simpan je lahh ...
sebab kawan2 kepoh aku suma baik 2 ...

bukan setakat duit je taw ,,
barang yang kita pinjam pon ,,
mesti bagi balik ,,
jngan buat hak persendirian pulak ,,
berdosa tawu ...


 
so ......
kalau sesapa yang dah baca post ni ,,
n ada yang aku pinjam tapi ,,
xbayar lagi ,,
inform-inform kan lah ye !!

selamat berhutang dan membayarnya kembali ...
salam satu Malaysia ...



You Might Also Like

0 comment/s