lebih baik kalau...

Thursday, June 23, 2011

Assalamualaikum .

Aku buad entry di kala kaum adam tengah menghadap Allah. Tengah menjengah blog kau, kau, dan kau. Tetiba "toink!", heh? bunyi hape tuh? chat fb msuk lah, ada ke bunyi macam tuh?

" syud !! "

" shudd !!"

kawan aku yg dah pindah scola dis year, nama pon shuhada jugak. "eh makcik, makcik ta da nama lain ke nak bagi kat anak makcik?" hapa kau berani cakap macam tuh.

okeh, bukan nak bahas pasal nama. dia chat aku, tetiba tanya : 

"weh, dengar cerita pasal sepupu m***** tak?" 

"sepupu m******, sapa?"

"alah, yg nama s****** tuh."

"heh, oh kenal2"

apa hal lah kita nih suka sangat nak menyibuk hal orang, lantak dia lah nak buad hapa pon. Tapi ta boleh jugak, ustaz cakap kita sebagai manusia merangkap khalifah di muka bumi Allah. Aceceh, dah, jgn gelak. Kita kan hidup bermasyarakat, nasihat sesangat lah penting.

“Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)

Kita kan dah besar panjang, (cuma aku je ta pnjang panjang lagi) dah pandai fikir mana yg baik buruk. Buad apa lah kita nak cakap pasal orang nih, orang nuh, cuba kelebek diri kita nih. Dah cukup ke tahap untuk mnjadi manusia. 

Lebih baik lah kita ambik sejadah, hampar, sembahyang, berwirid.

hokeh lah, ayah panggil hangku almari? heh, buad apa lah.

kbai !
syuha zulkifli













You Might Also Like

2 comment/s

  1. amar makruf nahi mungkar..hehehe.mana yg boleh kita tegur,kita tegur

    ReplyDelete
  2. exactly sugar2 kapas strawbery ^_^

    ReplyDelete