Tahniah! Kau dapat menggoda aku sampai ke tahap ini.

Wednesday, November 23, 2011



Assalamualaikum.


Hi sihat ?


Semalam dah cakap perihal ais pop. Sekarang meh kita berdiskusi tentang kicap pula. Entry ini bukan entry yang mempromosikan kicap cap Kipas Udang, Kicap Mudim, Kicap adabi ke tak tak tak. Ini entry adalah untuk mempromosikan diri aku yang masih sah bergelar anak kepada mak ayah aku.



Tak kira makan waktu mana pun Breakfast, makan tengah hari, tea, dinner, makan tengah malam kalau takda kicap mana aku selera nak hadap makanan. Kalau takda kicap, aku rasa macam pakai baju tapi tak pakai seluar, sabun badan tapi tak sabun kaki. Kau paham tak ? Macam makan nasi, tapi rasa pizza. Ehh tak, makan nasi tapi rasa bubur.



Bangun pagi mak goreng nasi. Macam tak lengkap je mak, kasi tambah telur mata separuh masak atas, tabur black paper pedas melampau, angkat kasi letak atas nasi goreng panas panas. Then, simbah kicap. Tengah hari, bukak tudung saji sambal telur ada, ikan pekasam ada, ulam ada, sambal belacan ada, air oren bancuh sejuk sejuk ada, hirisan buah mempelam harumanis ada. Ohh lengkap, pandai mak! Err, sat kicap mana ? Hujan hujan pun aku sanggup redah pergi beli kicap kalau kicap dah habis.



Aku dengan kicap tak dapat dipisahkan bagai aur dengan tebing, Laila dan Majnun, Romeo dan Juliet, Isi dan kuku, Awal dan Scha. Kau paham betapa aku nak gambarkan aku terlalu fanatik dengan kicap ?



Hai jangan pandang serong dengan kicap, flying kick laju laju karang. Masa kecik kecik kan, aku pernah tanya mak 'Mak, kalau makan kicap banyak banyak, nanti hitam tak?' Dengan riak wajah yang ala ala Miss Universe 2012 mak jawab 'Haaaa'. Lepas tu, cuak jugak lah nak makan kicap. Bila dah campak semua lauk atas nasi, then pegang botol kicap nak tuang, teringat akan jadi hitam, terus sabarkan nafsu yang bergelora nak simbah kicap macam selalu. Setitik dua pun jadilah.



Hitam bukan sebarang hitam, hitam pemangkin kesejahteraan negara. Satu bangsa, satu negara, satu kicap. Err, kicap ni gabungan yang paling mantop dia makanan pedas. Habis takda lauk nak makan, nasi dengan kicap pun syukur nikmat lah.


Dulu sulu kicap ni banyak kegunaan dia. Boleh jadi ubat batuk. What ? Ubat batuk ? Yang kau nak terkejut apa hal ? Serious. Tengok muka aku tengah serious ni, macam Ong Kim Swee tengah serious tengok apek tangkap bola tendangan laju pemain Syria dan akhirnya bola melepasi gawang goal ! Goal kedua untuk pasukan Syria. Macam mana boleh jadi ubat ? Bahan bahan yang diperlukan adalah kicap, sudu besi dan limau nipis. Tuang kicap atas sudu besi, perah sikit limau nipis, picit hidung then minum.



Kicap jugak kan boleh digunakan untuk sapu pada bahagian yang terkena minyak panas. Lecur kat tempat tu, insyAllah hilang. Tak pasti ? Lecurkan diri, try lah sapu kicap, berkeasan ke tak.



kbai.


Sebenarnya entry ini boleh dipendekkan dengan menulis AKU SUKA MAKAN KICAP.











You Might Also Like

6 comment/s